Cinta itu adalah anugerah terindah dari Allah, Aku bersujud dan berdoa pada Allah, dan Akhirnya kutemukan Anugerah terindah itu iaitu Kamu.

Friday, May 10, 2013

Terkenang Tika & Saat Itu... 09 Mei 2011



Syukur..syukurrr.. Alhamdulillah Ya Rabb..
Atas nikmat, kebahagiaan dan kesihatan yang Engkau kurniakan kepada kami sekeluarga..
semalam 9hb Mei 2013, genap 2 tahun dah anak teruna bijak aku si adam tu.. hihih
teringat balik detik-detik dari mula turun tanda darah pada pagi 8hb mei 2011 sampailah Adam menjengah dunia jam 1.15 minit pagi..

pagi tu, bangun seperti biasa untuk solat subuh.. tengok-tengok ada tompokan darah sikit.. alamakk!! caner, berdebar terus.. bagitau en. B.. then call ibu tanya nak buat apa.. hahah.. ibu tanya "hang rasa apa, sakit perut tak?" aduhhh, sakit macam mana pon aku tak taw.. nak kata sakit kuat tu, xde pon, macam light-light ala-ala baru nak mula period kot.. maybe sakit perut sebab takut kot..macam takut nak masuk exam gituu..hahah

cane nih?? nak kena g spital dah ke.. barang memang dah ready.. aku ni yang macam tak ready.. sebab kalau ikut pemahaman hasil googlelan aku sepanjang mengandung tu, bergantung kepada contraction.. kalau makin kerap contraction  bermakna makin dekat dah nak bersalin.. tapi kes aku nih, xde rasa sakit teruk-teruk pon.. malas nak pergi serah diri awal-awal sebab hospital sekangkang aku je pon.. belakang rumah.. agak-agak dah sakit teruk sikit, ko jogging dari umah, sampai spital, terus masuk labour room.. ko push 2-3 kali terus "uwekk..uwekk.." hehehe..

pulak tu, aku dah plan ngan en.B malam sebelum tu, konon nya nak makan mcD menu breakfast.. halahhhh.. cane nihh..cane nihhh.. kalau tak makan, nanti air liur anak meleleh-lelehh.. haha katanyaaa orang tua-tua kan.. pastu pikir lagik, dah la aku ni umah tingkat 4, xde lif.. tiba-tiba sakit tak tahan kang, cane nak turun pulak.. takkan nak suh en.B dukung.. ko bajet kurusss?? berat 65 kilo taw.. T___T

atlast.. jom jelah pegi.. tengok apa kata doktor.. pasrahhh.. sambil mohon Allah mudahkan urusan persalinan aku.. hihih.. cuak kott weii!! en.B tanya nak g makan mcD dulu tak.. tapi aku tak berani amek risiko..huhuu.. jam 8 pagi, sampai spital.. maen redah je arr, aku nih dah laa xtaw prosedur.. almaklumlah anak sulung kan.. pastu tunggu jap, nurse cakap doktor akan datang untung check bukaan.. alamakk!! siap arr ko mimi.. hahah.. check-check tengok baru 2cm.. ok, sebab ada banyak katil kosong kat wad, so aku dah boleh check in.. huwaaa! terus terpikir, best ke dok spital.. adoi.. boleh ke en.B teman.. boring arr.. kalau sakit macam mana.. nak g toilet bagai.. manjerr sangat..kehkeh adoii..semua menda mai terjah dalam otak aku nih..

ok, dah dapat katil.. hujunggg sekali.. best jugak.. tersorok sikit.. pastu otak buntu, nak buat ape ekk.. makan tak lalu.. tv tak de lak tu.. huhu.. aku rasa macam lambat nya masa gerak.. sambil-sambil tu dok cuba gak nak rasa perasaan sakit.. tapi macam tak de pon.. fuhh.. lambat lagi la kot kan.. hihih.. pastu tak lama tu.. family aku sampai.. ibu bawak bekal nasi.. pastu ada jugak air bunga kembang fatimah.. ibu aku sendiri yang buat taw.. lebih afdal kan.. ada laa bacaan-bacaan ayat & surah tertentu.. hehhe..mudah-mudahan Allah permudahkan.. air tu aku minum buat macam minum air masak laa.. kalau haus aku minum.. heheh..

family aku pun mati akal ar.. nak tunggu kat spital lama mana lagik.. hahaa.. nasib baik rumah dekat, depa transit sana dulu.. ibu aku cakap, tunggu kat spital rugi masa je, baik ibu aku dok umah, boleh jugak solat-solat hajat, baca yasin untuk aku.. hihihih.. tu laa namanya kasih seorang ibu.. huwaaa.. sedihh T_____T

tunggu punya tungguu.. sampai lah ke petang pon, masih takde sakit.. adoii.. baby pon kurang gerak.. sebab perut dah penuh kot.. nak gerak dah tak de ruang..haha.. penuh makanan je.. pastu dah pukul 8 malam.. doktor dah start round check patients yang ada.. termasuk laa aku.. masa nih fitri baru je lepas balik.. huhu.. doktor tanya, ada sakit tak.. baby aktif gerak tak.. jawapan aku.. tak de rasa sakit langsung & baby pon kurang aktif.. apalagi.. terus doktor mintak nak check bukaan.. alamakkk.. tak sakit ape pon.. tetiba nak kena serah macam tu. malu nyaaaa!! pastu doktor cakap.. "ok, siap untuk ke labour room.. dah bukak 4cm." hahhhh!! berdesup terus darah.. masa tu.. kelam kabut arr.. nak call en.B lagik.. tak jawab lak tu.. huhu.. nurse dah suruh aku duduk atas wheelcha dah.. sempat g patah balik.. aku curik-curik minum sesudu minyak selusuh..heheh.. tak berani tunjuk depa nurse.. kang kena marah pulak..

pastu, dah masuk LR dah.. mesej En.B cakap dah ada kat LR.. lepas tu tiba lah doktor-doktor.. macam-macam arr depa buat kat aku.. drip air lah.. cucuk wayar bagi buang air kecik.. yang ni ngiluuuu.. sampai lepas pantang pon, still ngilu wehh! serik rasa.. huh! pastu cucuk bagi pecah air ketuban lagi.. basahh lencun aku rasa. panass.. hehhe.. lepas-lepas tu.. start sakit ar.. mula tu..mampu lagik senyum-senyum sembang ngan en.B.. makin lama makin sakit oihh.. mulut ni tak berenti arr baca apa-apa yang patut.. dok Ya..Allahh..Ya..Allahh.. huhu.. samapi tahap yang dah macam tak boleh tahan tu.. mulut aku pon kuat sikit laa dok merintihh.. aku tak taw laa en.B rasa ape tengok keadaan aku masa tu..

kejap-kejap ada laa nurse 2-3 orang masuk..check reading tu.. aku ngadu laa jugak.. bila yang bole nk bersalin nih..huhu.. depa cakap lagi tak sakit kuat-kuat, makna nya bukaan tu cukup lagi.. alamakk.. aku ingat kan kejap je.. tengok jam dah pukul 11 gitu.. sakit macam dah tak boleh tahan.. aku siap suruh en.B panggil nurse..sebab aku sakit sangat..tapi en.B ak panggil pon... huwaaa... sedih taw... aku terus panggil "nursee..nursee, sakit dah tak tahan ni.." pastu dalam sakit-sakit tu aku dengar nurse cakap.. "tahan ye, nak cucuk sikit" lepas tu...aku memang tak sedar diri.. hahahah.. mesti en.B dan nurse-nurse legaa..haha sebab aku tidur tak sedar diri.. takde dengar sungutan aku dah.. pastu mungkin sebab terlalu sakit, aku tersedar.. tengok jam dah pukul 1230 pagi.. aku suruh jugak en.B panggil nurse.. sebab aku dah macam tak boleh tahan.. nurse kalut panggil doktor.. depa check baru 6cm.. adoiii.. lambat lagi.. bertabah lahh mimi.. huuhuu..

pastu dah pukul 1 kot.. aku tersedar lagi sekali.. masa ni memang lali-lali arr.. ingat-ingat lupaa.. kesan ubat tu kot.. aku cakap kat nurse "saya dah tak boleh tahan dah ni.. boleh tak saya nak push.. rasa cam nak berak ni.." hahaha.. malu tak?? aku dah tak ingat en.B kat sebelah.. tak perasan pun dia ada ke tak.. sedar-sedar je aku dah kena push.. tu pon mata tak boleh bukak..mengantuk sangat-sangat.. dengar suara en.B dok cakap ape nta.. dengar dokor cakap.. "dia ni tak pandai push ni.." haa! dah aku lali gila.. memang otak dibawah pengaruh sedar.. nak push pun tak larat ok.. tak tau laa berapa kali aku push.. yang aku ingat, tiba-tiba nurse panggil "puan..puan, ni tengok baby puan.." dia letak atas dada aku kejap.. aku bukak mata sikit..tengok baby TANPA ada perasaan.. terus tidur balik..huwaaaa.. memang takde emosi masa tu..aku ni beria arr berangan konon mesti meleleh arr ayaq mata bila tengok baby.. huhuhu.. sesi jahit teetttt pon aku tidur jugak, bukak mata sekali je tengok pastu pengsan balik.. part ni, nasib baik kan.. kalau tak mesti rasa seriauuu, ngilu-ngilu.. kerja doktor pon senang.. hahaha

ubat tahan sakit tu memang dasyat ar.. sampai kan bila adam dah siap dah, nurse bagi letak sebelah aku suh BF pon aku tak sedar.. mujur aku tak tindih or aku tak tertolak adam.. yang ni aku agak hangin ngan nurse.. dah laa sorang pon takde tunggu aku.. haishhh! pukul 3 lebih gitu kot, aku dah boleh masuk ward semula..belek-belek adam kejap.. tengok fizikal ok ke tak.. tahap kecomelan macam sapa..hahah.. sambung zzzz..  


Alhamdulillahhhh...
.
.
.
.
.
.
.
 
hmmnn..bila pulak adam nak jadi abang ni agak-agak nya ekk.. 
kehkehkehhhh



p/s cari gambar adam masa baby takde lak.. mana nta.. nanti arr kalau jumpa, share kat next entry ok.. hehhe



 
   

1 comment: