Cinta itu adalah anugerah terindah dari Allah, Aku bersujud dan berdoa pada Allah, dan Akhirnya kutemukan Anugerah terindah itu iaitu Kamu.

Monday, April 22, 2013

Bila Dapur Berasap... - Pavlova



kesiann kat aku kan...orang lain dah lama buat, aku baru terhegeh-hegeh.. huuhuh.. lagi pon, aku tak suka.. soooo bau telur, lembik-lembik gitu.. kembang tekak..heheh, tapi nak buat jugak, nak bagi ibu aku rasa sebenarnya.. dulu-dulu ibu rajin buat kek jamu kami anak-anak, skang ni membalas jasa kot kire nyaa..hahah.. taaaayuuunkkk ibu ketat-ketatt!!


**Rujukan di Blog Cik Epal

Bahan-bahan :

4 biji telur ( telur putih sahaja)
3/4 cawan gula kastor ( aku guna tak sampai 1/2 pon, just nice!)
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh cuka makan



 asingkan putih telur

 pukul telur putih sampai kembang

 agak-agak dah jadi putih gini...

 masukkan gula sikit-sikit, pukul lagi sampai jadi meringue.. ko tonggeng kan bekas tu, kalau tak tumpah kira jadik arr.. hehe

 masukkan esen vanilla, tepung jagung & cuka

 aku guna senduk fifie je, kacau laju-laju sampai sebati

 tuang atas kertas yang dah dibulatkan.. sebagai panduan

panaskan dulu oven tu dengan suhu 150c selama 15 minit.. pastu turunkan kepada 140c dan bakar selama 1 jam 15 minit.. fuhh, lama taw nak tunggu, tak saba nak tengok hasil..kehkeh



 untuk topping pulak, pukul 1/2 cawan whipping cream sampai jadi pekat.. aku masukkan sikit gula..1/3 cawan sebab tak mo manis-maniss yerrr.. tak pasal-pasal kena kerat kaki nanti.. huihui


(Bila dah masak, bukak pintu oven sikit, biarkan pavlova sejuk dengan sendiri nya.. dah betul sejuk, baru letak whipping cream okeh!!) 


 pavlova yang masih bugill lagi..hehe

 tadaaaa!! setelah ditempek ngan whipping cream dan buah

carik kiwi xde, hentam je ar strawberry ngan buah naga..kehkeh



 amacam, ok tak kak ton?? hahaha, 1st try nih.. seluruh ahli keluarga cakap sedap.. macam makan eskrem gituu.. ehh, tq ibu sebab bagi pinjam dapur ngan oven..hehe.. pasni kena beli oven sendiri arr puloppp.. (- ______*)




babaii..


3 comments:

  1. waa..jumaat mi merasa la kot..yeaaaaaaaaaaaaa!!!!

    ReplyDelete
  2. woooooooo...mak buyung nak gak....

    ReplyDelete
  3. aahh, sian mak buyong ekk.. in shaa Allah kalau buat, kami bagi naa, jangan bersalin lagi.. haha

    ReplyDelete